Karnival banner
29 Ogos 2010

PostHeaderIcon Bengkel Karnival dan ICT Sesi 1



Hari ini telah bermula bengkel ICT pertama untuk fasa 3 karnival usahawan & ICT 2010. Bengkel bermula dengan kelas Blogger berlangsung selama lebih kurang 2 jam setengah.
Para peserta didedahkan dengan pembinaan blog bagi tujuan pemasaran dan promosi produk mereka. Teknik seperti, menulis kiriman (post), memuat naik gambar, membuat laman pilihan (contoh laman hubungi kami, produk, dll) telah diajar dan mendapat respon positif dari mereka.
Selain itu mereka juga diajar tentang tema blog,widget blok, dan bagaimana untuk menjadikan blog mereka kelihatan menarik dan cantik.

Modul kedua adalah Bengkel Photostory. Para peserta diajar cara untuk mengubah gambar dan mencantikkan gambar dengan menambah caption, frame, kecerahan dan ketajaman, menggabung gambar dan banyak lagi. Bagi usahawan yang hadir mereka telah menggunakan gambar-gambar produk mereka sendiri untuk tujuan ini.

Bengkel diserikan lagi dengan Latihan dalam kumpulan di mana mereka diberikan soalan dan sesi pembentangan dilakukan mengikut kumpulan yang diberikan. Semua yang hadir memberikan kerjasama yang amat baik.

Bengkel pada sesi petang diteruskan dengan Audacity. Para peserta diajar mengubah bungi pada lagu dan cara bagaimana untuk menambah effect seperti fade in dan fade out, memendek lagu serta menambah track audio pada lagu dan banyak lagi.

Seterusnya mereka diberikan taklimat tentang bengkel pada hari esok berkenaan Bengkel Photostory dan Keusahawanan serta persembahan kumpulan Digital Photo Story sebelum pulang.

Modul latihan dan turutan bengkel pada hari ini adalah seperti berikut:

  • Modul 1 - Bengkel Blog
  • Latihan Berkumpulan - Tangga atau Escallator
  • Modul 2 - Bengkel Photoscape
  • Modul 3 - Bengkel Audacity
  • Penerangan tentang modul selanjutnya ; Photostory, Keusahawanan dan pembahagian untuk Digital Story Telling.
Klik di sini untuk sambungan kiriman.

Pautan Lanjutan :

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Urusetia

Pusat Jalur Lebar Komuniti Kampung Ubai
Pejabat JKKK Kampung Ubai
26610 Kuantan
Pahang Darul Makmur
Email : karnivalunidigi@gmail.com
karnivalunidigi@yahoo.com
H/P : 0139317455 - zana
H/P : 0197964898 - nurul

Dengan Kerjasama